De Toolkit ‘Gezondere Supers’ is bedoeld voor supermarkten die zich maatschappelijk willen inzetten om de omgeving gezonder te maken. Een gezondere supermarkt zorgt ervoor dat de klant makkelijker de gezonde keuze kan vinden en die ook kiest. We gaan: Samen voor een Super gezond Drenthe.
De tools
De tools zijn ingedeeld op de 5 p’s van marketing:
1. Personeel
Fit for the job
Een gezonde leefstijl zorgt dat je lekker in je vel zit. En wie lekker in zijn vel zit, presteert beter. Met de Toolkit Fit for the Job gaan praktijkbegeleiders samen met de mbo-stagiairs aan de slag om een gezonde leer- en werkomgeving te stimuleren. De praktische toolkit geeft handvatten om beroepsvitaliteit op een eenvoudige en leuke manier te beïnvloeden. Vraag hier de toolkit Fit for the job aan.
Verzorg scholing voor personeel, zodat zij weten wat de gezonde keuze is en informatie hebben over de Schijf van Vijf. Dit kan door middel van een poster in de kantine, filmpjes, flyers of door het personeel op cursus te sturen.
Groente en fruit
Geef het goede voorbeeld door het personeel gratis groente en fruit in de personeelskantine aan te bieden.
2. Promotie
Gezonde sponsering
Werk samen met JOGG om de gezonde omgeving te stimuleren. Benader de lokale JOGG-regisseur voor ondersteuning bij bijvoorbeeld supermarktrondleidingen, sponsoring van gratis fruit bij evenementen zoals de avond4daagse etc.
Bestaande campagnes
Sluit aan bij campagnes die de gezondheid bevorderen. Vanuit JOGG worden er het hele jaar door verschillende campagnes georganiseerd waar supermarkten bij aan kunnen sluiten. Bijvoorbeeld Trommel zonder Rommel
Wijs klanten met feestdagen (zoals avond4daagse, Sinterklaas, Pasen) op een gezonde keuze als alternatief. Zowel bij de promotieplekken als in het schap. Leg bijvoorbeeld bij de chocolade paaseitjes ook echte eieren.
Bied kookdemonstraties of workshops aan met gezonde producten in de supermarkt, Zo maak je mensen bewust met welke producten en hoe zij makkelijk een gezond menu kunnen bereiden.
Flyers en filmpjes
Leg de verschillende flyers van de campagne in de supermarkt. De flyers helpen de klanten om gezonde producten te kiezen en informeren de klanten over de Nutri-score en de Schijf van Vijf.
Biedt begeleide rondleidingen aan waarbij de focus ligt op het maken van gezonde keuzes tijdens het winkelen. klanten worden geleid door een voedingsdeskundige die tips en advies geeft over het identificeren van voedzame voedingsmiddelen, het lezen van voedingsetiketten en het maken van bewuste keuzes. Klanten krijgen de kans om vragen te stellen en kunnen na afloop met vertrouwen gezondere keuzes maken tijdens hun supermarktbezoek. Vraag je lokale JOGG-regisseur om ondersteuning om dit op te pakken.
Pas het aanbod bij de kassa schappen aan zodat hier alleen gezond aanbod ligt. Houd hierbij de schijf van 5 (voedingscentrum) aan, bijvoorbeeld zakjes noten of fruit. Maar denk ook aan niet eetbare artikelen zoals paraplu’s of batterijen.
Creëer in de winkel een Gezondschap. In een Gezondschap worden producten geplaatst voorbeelden geven van gezonde voeding, die niet te duur zijn. Dit assortiment gezonde producten inspireert mensen tijdens hun boodschappen en laat de klanten zien hoe lekker, gemakkelijk en betaalbaar gezond eten kan zijn.
Geef de klanten voorbeelden voor gezonde budget weekgerechten. Promoot elke week een gezond gerecht. Dit kan door menukaartjes, aanbiedingen of op social media. Een gezond menu bevat minimaal 200 gram groente p.p., geen of een kleine portie vlees of vis en volkorenproducten.
Werk met spaarkaarten zodat klanten kunnen sparen voor gratis groente en fruit of een korting bon voor een leuk Drents uitje bij aankoop van gezonde producten. Geef klanten korting op gezondere producten. Bijvoorbeeld op de light versie van frisdranken of volkoren pasta.
Volgens de Schijf van Vijf zou slechts 20% van onze voeding ongezond mogen zijn. Helaas zien we vaak het tegenovergestelde in de gangpaden van onze supermarkt: 80% ongezonde opties en slechts 20% gezonde alternatieven. Het is daarom belangrijk dat zowel personeel als klanten de tools krijgen om de gezonde keuze te maken. Dit is niet alleen van belang voor de maatschappij, maar ook voor de supermarkt als bedrijf. Een gezond en vitaal personeelsbestand draagt bij aan een productieve werkomgeving en een positieve klantervaring. Om Drenthe een stukje gezonder te maken, moeten we allemaal een stapje zetten. Juist in de plekken waar iedereen komt, hebben we de kans om een verschil te maken. We moeten opstaan tegen de stroom van ongezonde reclame en een tegengeluid bieden aan de overweldigende invloed van ongezonde keuzes. Laten we samen gaan voor een gezonder Drenthe, waar de gezonde keuze de gemakkelijke keuze is voor iedereen. Door samen te werken met overheid, gezondheidszorg en het bedrijfsleven kunnen we kunnen we een positieve impact hebben op de gezondheid van de Drentse gemeenschap. Om de supermarkten hier mee te helpen is deze Toolkit ontwikkeld.
JOGG
JOGG kan ondersteuning bieden bij het gezonder maken van de supermarkt. JOGG is een werknet van gemeenten, maatschappelijke organisaties en bedrijven. Samen werken we aan een onderbouwde, integrale methodiek (de JOGG-aanpak) waarmee we de fysieke en sociale leefomgeving van kinderen en jongeren gezonder maken. Daardoor groeit onze jeugd op tot een gezonde generatie. JOGG maakt de fysieke en sociale leefomgeving van kinderen en jongeren gezonder. JOGG vormt samen met gemeenten, maatschappelijke organisaties en bedrijven een werknet. Samen werken we aan een onderbouwde, integrale methodiek: de JOGG-aanpak. Daardoor groeit onze jeugd op tot een gezonde generatie. Een gezonde toekomst begint bij een gezonde jeugd.
Wij gebruiken cookies om onze website en onze service te optimaliseren.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.